Alla inlägg under februari 2013

Av Noah Helle - 28 februari 2013 17:20

Jag gjorde hemgjorda köttbullar.

I receptet hade jag salt, svartpeppar, ströbröd, vatten och köttfärs.





Jag blötte gänderna innan jag rulla köttbullarna så att det blev enklare.



Sen hällde jag i smör i stekpannan och stekte dom tills dom såg fina ut.          





Till Köttbullarna åt vi pasta. Alla tyckte det va gott.







Jag tyckte det va jobbigt att rulla dom men det va roligt att steka dom. det va enkelt att blanda ingredienserna.




Av Noah Helle - 15 februari 2013 14:23

en vitamin är ett livsnödvändigt näringsämne för en levande organism. vitamin måste tillföras emd födan. brist på vitamin ger upphov till specifika bristsjukdomar. vilka ämnen som utgör organismer varierar för olika organismer.


A vitamin: A vitamin är mest känd för sin funktion i näthinnan. brist på vitaminet gör att ögat får svårare att fånga upp svagt ljus och man blandas av nattblindhet. a vitamin finns i mjölk, fil, ost och ägg.


B och C vitamin: de åtta olika b vitaminerna samt c vitamin förekommer i ganska olika livsmedel men har det gemensamt att dom lätt försvinner vid kokning. vitamon b kommer från havre.


vitamin D, E och K: en del djur blir sterila om dom har brist på e vitamin. Av D-vitamin bildar kroppen ett annat hormon. I det fallet reglerar hormonet kroppens kalkbalans och orsakar bland annat att tarmen tar upp kalk från födan.Brist på D- vitamin ger ett mjukt och missformat skelett. Vad E-vitamin gör är ganska oklart. Man vet att det fungerar som ett "konserveringsmedel" som skyddar kroppens ämnen mot härskning. Inga tecken på E-vitaminbrist är kända hos människor, men det finns en risk att man kan få alzheimers av E-vitaminbrist.

Det likaledes fettliknande K-vitaminet medverkar vid tillverkningen av de koalugtionsfaktorer som får blodet att levra sig i sår.Vitamin D i mat får vi främst i oss från fisk, fisk som lax, sill, makrill och tilapia. 

Vi får framför allt i oss vitamin E från frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter, ägg och mjölk.

Gröna bladgrönsaker är en mycket bra källa för vitamin K. Tillräckliga mängder bildas normalt av våra tarmbakterier.

 


Av Noah Helle - 13 februari 2013 21:36

Under en månad har jag kostat 3808 kr. Den här månaden har jag inte köpt nåt speciellt. Om man tar med enligt konsumentverket, om man tar med scampo och såna saker blir summan 5518 kr.

Av Noah Helle - 12 februari 2013 18:57

Jag valde att baka. Idag blev det chokladmuffins, för jag tycker om choklad.

Jag tycker också om när dom är kladdiga så det blev det.

Jag förbättrade receptet genom att ta ut dom tidigare från ugnen då blev dom kladdigare.

Jag tyckte dom blev jättegoda.


       

Av Noah Helle - 6 februari 2013 19:36

jag behöver: Trasa och rengöringsmedel

Rengöringsmedel:Ajax

Jag börja i duschen och sen tvättade jag toan och sen handfatet. Sen tvätta jag också avloppet


Av Noah Helle - 1 februari 2013 14:34

Min favorit kolhydrat: Pommes

Kolhydrater finns i pasta, bröd, ris, potatis, frukt och grönsaker. Kolhydrater utgör en viktig energikälla i kroppen

Ovido - Quiz & Flashcards